VIDUTINĖS PRIPUČIAMOSIOS VALTYSPripučiamųjų irklinių valčių rūšys, jų techninės charakteristikosTSRS gaminamų irklinių pripučiamųjų valčių korpusas būna įvairus: O, U raidžių arba katamarano formos (plane). Pagal standartą (GOST'ą) vidutinės keliamosios galios pripučiamosios irklinės valtys turi turėti šias savybes: keliamoji galia - nuo 200 iki 300 kg, ilgis - ne mažiau kaip 2,4 m, plotis - ne mažiau kaip 1 m, borto aukštis ties viduriu — ne mažiau kaip 26 cm. Pagrindiniai techniniai valčių duomenys pateikti lentelėje. Joje nurodytas žmonių skaičius toks kaip valties naudojimo instrukcijoje, tačiau ne į kiekvieną valtį galima sukrauti daugiadienės kelionės mantą, todėl faktiškai ekipažas būna mažesnis (žr. 3 lentelę). Lentelėje nurodytas pludrumo atsargos koeficientas rodo, kiek kartų didesnį (už keliamąją galią) svorį išlaiko valtis, kai jos dugnas (ne balionas) pradurtas arba visa valtis užpilta vandeniu. Didesnė valtis stovesnė už mažesnę. Valties ilgio, pločio ir borto aukščio matmenų sandauga apibūdina valties stovumą (3 lentelėje vadinamas pagrindiniu stovumo rodikliu; kuo jis didesnis, tuo valtis stovesnė). Irklai trumpi, paprastai esti 1,37 m ilgio, gali būti vientisi ar sudedami iš dviejų dalių, mediniai arba metaliniai. Saugos virvės (lejeriai) yra tvirtinamos šonuose, ventilių korpusai vienų valčių prisukami ranka, o kitų - raktu. Kiekviena valtis turi dugną ir pripučiamus bortus (balionus) iš gumuoto audinio. Prie bortų priklijuoti irklų įtvarai, ventilių flanšai, lejeriai, valties pririšimo (švartavimo) virvės ir kiti įtvarai. Pripučiamus bortus vidaus pertvaros dalija į savarankiškas sekcijas. Valtį renkamės jau žinodami, kokiais vandenimis ketiname plaukti, žygio trukmę (tai lemia kokpito plotą). Visos jos turi vieną porą irklų. Kadangi į žygį imame inventorių, tai dvivietėje valtyje (išskyrus „Slavianka-M") antram žmogui nelieka vietos.
Valties „Lisičanka" irklai yra 20 cm trumpesni. Ją pakuodami, irklo kotą galite sustumti kaip teleskopą (vieną galą į kitą). Valčių „Nyrok" priekyje balionai yra didesnio diametro, todėl geriau apsaugo kokpitą nuo vandens. Valčių bortai ir dugno viršus pagaminti iš audinio AST-28, kuris yra atsparus saulei. Valties "Nyrok-41" pripučiamas dugnas turi daug privalumų: šilčiau basoms kojoms (viengubą dugną labai šaldo vanduo, ypač pavasarį), plaukiant per akmenis, į juos nesidaužo kojos ir manta, atsparesnė valties konstrukcija, patikimesnė eksploatacija. Valčių „Omega" irklai yra vientisi. Kad galėtume ištempti valties tentą (kuris yra iš vienos pusės aptrauktas gumuotu sluoksniu), naudojamės irklais. Valtys gaminamos iš vulkanizuoto gumuoto audinio. „Omega-1" 3 cm siauresnė už kitas valtis „Omega", ilgaamžiškesnė, be to, 1 kg lengvesnė, nes pagaminta iš sintetinio pluošto gumuoto audinio. Jos kaina - 126 rb. Priekinė sėdynė - kieta lenta, patogi sėdėti, tačiau dėl jos padidėja valties grimzlė (ant dugno padėta ir užsėsta pripučiama sėdynė didina valties keliamąją galią). Valčių „Omega" ir „Slavianka-M" dugnai pagaminti iš kaproninio gumuoto audinio, kuris, palyginti su medvilniniu gumuotu kitų valčių audiniu, yra du kartus stipresnis, atsparesnis drėgmei, trinčiai ir puvimui. Valtys „Jaz" pagamintos iš kaproninio gumuoto audinio, aptraukto kaučiuko ir butilo sluoksniu. Toks audinys yra stipresnis už medvilninį gumuotą audinį 3-4 kartus, todėl ši valtis yra patikimesnė (ir brangesnė). „Jaz-3" irklo mentė yra platesnė nei įprasta. Valties „Slavianka-M" galuose vietoj virvinių lejerių įtvirtintos skersinės štangos. Jų reikia nešant pripūstą tuščią valtį. Valties „Ak-Idel" irklai yra vientisi. Jie supakuoti į atskirą įdėklą. Valtis „Ufimka-2" gaminama iš sintetinio pluošto gumuoto audinio. Valčių „Ufimka-2" ir „Delfin" abu galai smailūs (ypač „Delfin"). Dėl to padidėja valčių eiklumas ir stovumas, nes mažiau iškyla valties priekis (prarėžiama banga). Valtys „Juriuzan" gaminamos iš vulkanizuoto gumuoto audinio. Jų priekis kiek platesnis nei galas. „Juriuzan-1" skiriasi tuo, kad ji pagaminta iš sintetinio pluošto gumuoto audinio, kuris yra stipresnis ir 1 kg lengvesnis, beto, turi dvi švartavimo virves, tačiau neturi prijuostės.
Valtis kainuoja 135 rb. Priekinė sėdynė - lenta. Valčių „Aigul", „Ufimka-2", „Delfin" ir „Slavianka-M" neardomų irklų ilgį užfiksuojame (irkle yra kiaurymė, o dilėse - smaigas), galime reguliuoti jų iškišimo už borto ilgį. Valtys „Aigul" gaminamos iš vulkanizuoto gumuoto audinio. Valtys „Delfin" gaminamos iš lengvesnio gumuoto audinio negu kitos valtys. Valties „Volna" siaurumas ir ilgumas lemia jos eiklumą ir sugebėjimą pastoviai laikytis kurso. Valties bortai sujungti pripučiamu skersiniu, kuris padidina jos standumą. Už šio skersinio išorėn iškišti balionų galai leidžia patogiai valdyti valtį prieš bangą, todėl ji stovumu mažai nusileidžia platesnėms valtims. Dvišakas valties galas su kilpomis padeda patogiai įlipti į ją iš vandens, jaustis pakankamai saugiai, kai bangos yra didelės. Aukštas žmogus šioje dvivietėje valtyje patogiai įsikurs tik vienas, o ilgos kelionės mantai vietos neliks. Valties "Vega-II" bortų viršuje įtvirtintos kilpos irklams įkišti, kai jais neirkluojate. Valtyje kartu su stovyklavimo ir daugiadienės kelionės manta telpa du žmonės. Valties "Orion-9" išvaizda panaši į valtį „Volna". „Orion-8" nuo „Orion-9" skiriasi tuo, kad ji yra 5 cm trumpesnė, 5 kg lengvesnė, 15 rb pigesnė, keliamoji galia 50 kg mažesnė, irklų mentės siauresnės, laivugalio ventiliai yra valties galuose, o ne jos viduryje. Valtį „Orion" vienam asmeniui sunku valdyti. Tai motorinė valtis, kuria turistui patogiau naudotis kaip irkline, valdant ją kanojiniais irklais. Valtis „Slavianka-M" plane yra katamarano, „Volna" ir „Orion" - U raidės, o visos kitos - O raidės formos. Valčių „Delfin", „Ufimka-2", „Aigul" ir „Slavianka-M" abu galai pakelti. Kitų valčių pakeltas tik priekis. Beveik simetriški valčių
„Slavianka-M", „Ufimka-2" ir „Aigul", visiškai simetriški valties „Delfin" galai. Dėl smailių galų ir simetriškumo eikliausios ir manevringiausios yra „Delfin" ir „Ufimka-2". Valčių „Delfin" ir „Nyrok-41" dugnas labai patogus stovėti ir sukrauti mantą taip, kad ji netrintų bortų. Mažomis, žemomis ir lengvomis valtimis „Lisičanka", „Katun", „Jaz-2" ir į jas panašiomis lengva plaukti tarp medžių užvartų. Valtis „Vega-II" „Jaz-3" ir „Orion" patogu irkluoti kanojos tipo irklais. Jei norite įveikti kliūtis, kietą sėdynę pakeiskite pripučiama, kuri yra žemesnė. Taip padidinsite valties stovumą. Vienas iš šio žinyno autorių J. Čepelė yra išradęs pripučiamąją irklinę valtį, kuria krante galima naudotis
kaip palapine. Vis dėlto mes dar neturime tokio mažojo laivo, kuriam būtų būdingos visos gerosios savybės - eiklumas, manevringumas, sugebėjimas pastoviai laikytis kurso ir pan. Valtį renkamės pagal paskirtį ir pagrindinę jos savybę - stovumą. Stovumo atžvilgiu pirma vieta tenka valčiai „Orion", antra - „Jaz-3", trečia - „Vega-II", ketvirta -
„Aigul". Valtys "Omega" su tentu ir neprikrauta „Nyrok-41" yra nepakankamai stovios. I sudėtingumo kategorijos maršrutams tinka visos valtys. II sudėtingumo kategorijos maršrutams tinka valtys „Orion", "Jaz-3", "Vega-II" (jas galima irkluoti kanojiniais ir poriniais irklais, įtvirtintais dilėse). Lengviems III sudėtingumo kategorijos maršrutams geros valtys „Orion", "Jaz-3" ir "Vega-II", jei jos bus valdomos kanojos tipo irklais. Jei yra bangavimas, visos valtys turi būti pakrautos, kad nevirstų. Jeigu valtį perkate žiemą, negabenkite jos, kai oro temperatūra žemesnė nei -30°C. Kai temperatūra neigiama, negalima lankstyti valties gumuoto audinio. Jis lankstytinas tik praėjus bent 14 valandų, kai temperatūra +16 °C. << Į TURINĮ >>
|