TURISTINĖS BAIDARĖSBaidarės RZ-85 parengimasŠio modelio baidarės populiarios vandens turizmo varžybų trasose. Tik jas reikia perdirbti. Normalios baidarės dugno linija yra tiesi, dėl to kenčia jos manevringumas - pagrindinis varžybų ir sportinių kelionių rodiklis. Išlenkus aukštyn baidarės forpiką ir achterpiką (6 pieš.), galima pagerinti laivo manevringumą. Tiesa, dėl to truputį sumažėja baidarės eiklumas. Baidarės karkasą galima perdirbti. Nuo forštevenio ir achterštevenio atpalaiduojami išilginiai borto elementai. Išsukami tvirtinamieji medvaržčiai 1 ir 2. Išimamos suveriamojo sujungimo tvirtinamosios kniedės 3. Viršutinis borto elementas pastumiamas į priekį (rodyklės kryptimi) per 1,5-2,5 cm ir vėl pritvirtinamas medvaržčiais 1 ir 2. Patrumpinami borto elementų galai pagal 6c piešinį, išgręžiamos naujos skylės, ir šie galai vėl sujungiami kniedėmis arba varžtais. Analogiškai pertvarkomi ir galiniai karkaso elementai. Kadangi forpikas ir achterpikas pakilo, per ilgi pasidarė priekinis ir galinis midelveisai. Juos reikia sutrumpinti nuo antro ir šešto španhautų pusės. Pageidautina galinį midelveisą padaryti storėjantį šešto španhauto link. 6 pieš. Baidarės RZ-85 išlenkimas
Taip įtempiama galinė deka, kuri, pakėlus achterpiką, atsipalaiduoja. 7 pieš. Baidarės RZ-85 išlenkimas troseliu: 1 - troselis, 2 - kilpa, 3 - troselio įtempimą reguliuojančios kilputės
Turistai, rengdami laivelį vandens turizmo technikos varžyboms, dažnai jį dar išlenkia įtempiamu plieniniu troseliu arba kapronine virve. Kadangi baidarės karkasas medinis, jis lengvai deformuojamas, Troselis tvirtinamas prie juostelės pavidalo kilpų, užmautų ant forštevenio ir achterštevenio (7 pieš.). Troselio įtempimą galima reguliuoti suveržiama virvute arba pasigaminta veržle (8 pieš.). Kai kurie turistai troselį įtempia baidarės viduje. Taip tolygiau deformuojamas karkasas, mažiau gadinama baidarė.
8 pieš. Troselio itempiamoji veržlė
Naują baidarę sunku išlenkti, jos apvalkalą prieš tai reikia gerai ištampyti. Tai galima padaryti per keletą poilsio dienos žygių. Baidarės (skirtos varžyboms) išlenkimo dydis yra optimalus, jei, padėjus baidarę ant lygaus paviršiaus, jos galai nuo paviršiaus būna pakilę 10-15 cm. Kad padidėtų baidarės standumas ir atsparumas, reikia pertvarkyti ir španhautus. Tam reikia aklinai uždengti 4-ąji španhautą (9 pieš.), pastatyti vertikalias atramas-pilersus 3-iajam ir 6-ajam španhautui.
9 pieš. RZ-85 ketvirto španhauto tvirtinimas: 1 - papildomi pilersai, 2 - papildomas bimsas
Didelę reikšmę turi irkluotojo sėdėsena. Jis turi stipriai įsitvirtinti baidarėje kojomis, kad galėtų patogiai irkluoti ne tik rankomis, bet ir visu kūnu. Standžiai įsitvirtinti padeda (10 pieš.) pirmiausia pakelta sėdynėlė, turinti fiziologinį profilį, antra - atrama kojoms 2, trečia - atrama kojų keliams 3. Tarpas tarp irkluotojo nugaros ir baidarės atramėlės sėdint tiesiai turi būti 3-4 cm. Šio tarpo reikia tam, kad irkluotojo korpusas, kai jis atlieka įvairius techninius veiksmus, būtų laisvas. 10 pieš. Irkluotojo įsitvirtinimas perdirbtoje baidarėje RZ-85: 1 - pakelta sėdynėlė su fiziologiniu profiliu, 2 - kojų atrama
Kad būtų lengviau manevruoti, tikslinga padidinti atstumą tarp irkluotojų - priekinė sėdynėlė įtvirtinama 20-25 cm arčiau priekio, o galinė - ties 6-uoju španhautu. Atitinkamai pertvarkomas ir tentas. Patogios sportinių baidarių sėdynėlės (arba jų kopijos). Optimalus jų aukštis priklauso nuo irkluotojo individualių fizinių ypatybių ir vidutiniškai siekia 10-15 cm priekinės sėdynėlės ir 6-10 cm galinės sėdynėlės. Skirtingą jų aukštį lemia nevienodas falšborto aukštis ties 3-iuoju ir 6-uoju španhautais. Išvardytų pertvarkymų principus galima taikyti rengiant sportiniam turizmui ir kitų tipų baidares. Vilius Lažinskas, 1990 << Į TURINĮ >>
|