Kuo keliauti?TURISTINIAI LAIVELIAIPastaruoju metu vandens turistai plaukioja baidarėmis, pripučiamosiomis valtimis, katamaranais, plaustais. Jie būna įvairiausių konstrukcijų. Vienus gamina pramonė, kitus — patys turistai. Lietuvos turistai labiausiai mėgsta baidares, pripučiamąsias valtis ir katamaranus. Plaustais keliauja retai (jie plačiai aprašyti kituose žinynuose). Medinėmis valtimis šiuo metu į turistines keliones beveik neplaukiama. Turistinio laivo savybėsAr tinka laivas vienam ar kitam maršrutui, tam tikriems tikslams (varžyboms, mokymui ir pan.), priklauso nuo jo keliamosios galios, eiklumo, stabilumo (stovumo), sugebėjimo laikytis kurso, manevringumo, tinkamumo plaukti per bangas, atsparumo išorės poveikiams, patikimumo. Keliamoji galia - tai laivo savybė saugiai vežioti didžiausią žmonių ir krovinių svorį. Laivo keliamoji galia apskaičiuojama jo povandeninių gabaritų paralelepipedo tūrį litrais dauginant iš pilnumo koeficiento. Vienas litras vandens sveria vieną kilogramą. Siaurų baidarių pilnumo koeficientas - 0,45, o plačių valčių - 0,65. Praktiškai didžiausia laivo keliamoji galia lygi laivo povandeninės dalies išstumto vandens svoriui, kai laivas įgrimzdęs tiek, kad dar gali saugiai plaukti. Didžiausią keliamąją galią atitinkantis laivo dalies tūris sudaro apie pusę laivo vidinės dalies tūrio. Eiklumas — laivo sugebėjimas plaukti didžiausiu greičiu, kai irkluotojo pastangos minimalios. Eiklumas priklauso nuo laivo povandeninės dalies formos, paviršiaus šiurkštumo, krovinio padėties, virš vandens esančios dalies formos. Povandeninė dalis turi būti lygi, be atsiklijavusių lopų. Krovinys ir įgula turi būti išdėstyti taip, kad laivo paskuigalis turėtų diferentą (pasvirimą). Virš vandens esančios dalies forma turi įtakos, kai pučia stipresnis vėjas, plaukiant per bangas. Eikliausi turistiniai laiveliai — baidarės. Kai vanduo ramus, jos plaukia iki 7-8 km/val. greičiu. Iš pripučiamųjų laivelių eikliausi katamaranai - jais galima plaukti 4—5 km/val. greičiu. Stabilumas, arba stovumas - laivo savybė neapsiversti, kai jį veikia apverčiamosios jėgos. Stabilumas didėja, kai krovinys dedamas kuo žemiau ir pritvirtinamas, kad nesiblaškytų į šonus. Stabilumas priklauso nuo dugno formos, irkluotojų sėdėjimo vietos. Jei laivelyje atsiranda vandens ir jis pasvyra į šoną, toje pusėje susikaupia vanduo, ir laivelio stabilumas sumažėja. Iš turistinių laivelių stabiliausi yra katamaranai. Sudėtingesniuose žygiuose turistai privalo žinoti savo laivelio stabilumo ribas. Kurso pastovumas - laivo savybė visą laiką laikytis plaukimo krypties, nesiblaškyti į šonus. Ilgi, didesnės grimzlės laivai blaškosi mažiau. Pastoviausios yra baidarės. Sudėtingesniuose žygiuose baidarių plaukimo krypties pastovumas neturi būti didelis - tai apsunkina manevravimą. Baidarių pastovumas labai priklauso nuo kilio linijos išlenkimo ties galais. Manevringumas - laivo savybė greitai keisti plaukimo kryptį, aplenkti kliūtis. Manevringumas priklauso nuo laivo povandeninės dalies formos, santykinių gabaritų, kilio linijos išlenkimo. Laivo santykinis manevringumas priešingas kurso pastovumui. Didėjant manevringumui, kurso pastovumas mažėja. Manevringas turistinis laivelis turi būti ir eiklus (neskaitant plaustų). Manevringiausi laivai - gerai paruoštos baidarės, katamaranai. Plaustai su vairiniais irklais taip pat manevringi. Atsparumas, patikimumas. Plaukiant įvairiais maršrutais, laivą veikia nevienodos išorės jėgos. Akmenuotose upėse jis kenčia nuo smūgių ir trinties į kliūtis, plaukdamas per bangas - nuo kintamų apkrovų. Turi įtakos ir klimato sąlygos, pvz., oro temperatūra, tiesioginiai saulės spinduliai. Patikimiausi yra pripučiamieji laiveliai, tik juos reikia kruopščiai prižiūrėti. Svoris ir gabaritai. Keliaujant mažiau gyvenamomis vietovėmis, svarbu supakuoto laivo gabaritai ir svoris. Šiuo atžvilgiu tinkamiausi yra pripučiamieji laiveliai. Reikia apskaičiuoti laivo svorio dalį, tenkančią vienam įgulos nariui. Lengviausi turistiniai laiveliai - tokios plaustų ir katamaranų konstrukcijos, kai iki maršruto pradžios vežamos tik pripučiamosios gondolos, o karkasas gaminamas iš vietinės medžiagos. Taip gabenamo laivo svorį galima sumažinti iki 2-3 kg vienam įgulos nariui. Laivams apibudinti taikomi ir kiti parametrai. Apie juos bus rašoma vėliau nagrinėjant konkrečias laivą konstrukcijas. Vilius Lažinskas, 1990 << Į TURINĮ >>
|