DIDELĖS PRIPUČIAMOSIOS VALTYSŠiai kategorijai priklauso PSN, TLP, NDL tipo laiveliai, vadinami valtimis, pontonais, plaustais. Jie gali būti valdomi kanojiniais, baidarių arba vairiniais (kaip klasikinių plaustų) irklais. Pastarasis atvejis sportinio turizmo klasifikacijoje priskiriamas prie plaustų klasės. Didelių valčių klasei priklauso ir neseniai pradėta gaminti plataus vartojimo valtis "Ivolga-3". Iš minėtų laivų mūsų Respublikoje labiausiai paplitusios PSN („plot spasatelnyj naduvnoj") tipo valtys. Išskirtinė šių laivelių savybė - universalumas. Valtys PSN-10 sėkmingai naudojamos ir masiniams poilsio dienos žygiams, ir sudėtingoms kelionėms kalnų upėmis. Šio tipo valtys ypač tinka šeimos išvykoms, nes yra talpios, patikimos, turi patogų pripučiamą dugną, keletą atskirų sekcijų, neperšlampamą stogą - tentą. Kadangi tentą laikantis karkasas pripučiamas, tai giedrą dieną išjo galima išleisti orą, ir visa įgula gali sėdėti ant viršaus, kaitintis saulėje. Ir dar vienas privalumas - tokia valtis gali būti ir kaip palapinė nakvynei. Tik reikia nepamiršti, kad tento medžiaga nepraleidžia oro, todėl naktį reikia palikti atviras įėjimo angas. Be to, kvėpuojant ant vidinių tento sienelių kondensuojasi iškvepiamo oro vandens garai - taip viduje kaupiasi drėgmė. Miego sąlygos nėra higieniškos. Valties vidų reikia dažnai vėdinti. Todėl nakvynę valtyje PSN galima rekomenduoti tik trumpalaikėms išvykoms. Turistams tinka dviejų rūšių valtys PSN-10 - Tarybų Sąjungoje gamintos ir lenkiškos. Nors pavadinimas toks pats, bet jų forma ir savybės labai skirtingos. Tarybų Sąjungoje gaminta PSN-10. Tai pailga, su dviejų atskirų sekcijų pripučiamu dugnu ir neperšlampamu tentu pripučiamoji valtis. Nors ji yra gan didelė, dėl pripučiamos pertvaros korpuso viduryje nelabai patogu joje nakvoti (suaugęs žmogus ištiestomis kojomis sunkiai telpa į tarpą tarp pertvaros ir borto balionų). Borto balionai padalyti į dvi atskiras sekcijas. Į jas pučiant orą, per vožtuvus prisipildo ir tentą laikantys du pripučiamo karkaso rėmai. Pradūrus borto balioną, dėl minėtų vožtuvų oras iš rėmo neišeina. Valtys pripučiamos pro du pagrindinius žemo spaudimo vožtuvus, įtaisytus borto baliono vidinėje dalyje. Prieš pučiant orą, reikia užsukti penkis metalinius oro išleidžiamuosius kamščius - du tento rėmo viršutinėje dalyje, du borto balionų galuose ir vieną skersinėje korpuso pertvaroje. Abi pripučiamo dugno sekcijos pučiamos atskirai. Oras pučiamas dumplėmis (šių valčių komplektuose jos ne visada būna), kurios greitai sudyla (jų pagrindinė paskirtis tik papildyti sekcijas oru), darbinis tūris nedidelis. Vietoje jų tinka plataus vartojimo pripučiamųjų valčių dumplės, pertvarkius jų antgalį. Valtį PSN pripūsti galima ir suspaustu oru pro aukšto spaudimo vožtuvus, jungiančius žarną, įtaisytą vieno iš bortų apatinėje dalyje. Kai šios valtys vartojamos gelbėjimui laivuose (tai jų tiesioginė paskirtis), jos pripildomos oro iš komplekte esančio suspausto oro baliono. Kad valtis nesprogtų nuo pernelyg didelio spaudimo, oro perteklius išleidžiamas pro specialius aukšto spaudimo vožtuvus borto balionų vidinėje dalyje. Jei neturite dumplių, valtį galite pripūsti ir burna pro žemo spaudimo vožtuvus. Pūsdami keli ekipažo nariai sugaišta 1-1,5 val. Ekipažo narių skaičius poilsio dienos žygyje ramiu vandeniu - 8-10 suaugusių žmonių. Kategoriniuose žygiuose, kur daugiau reikia rūpintis valties valdymu, paprastai apsiribojama ne daugiau kaip šešiais įgulos nariais. Į sudėtingas keliones dažniausiai plaukia keturių žmonių įgula. Ekipažo nariai valtyje sėdi ant bortų balionų pasisukę šonu. Manta neperšlampamuose maišuose kraunama valties viduryje po tentu, ties skersine pertvara. Tentą laikantis pripučiamas rėmas paprastai supliukšdomas ir perrišamas išilgai valties virve, kad neatsitiestų. Sudėtingesniuose žygiuose (pradedant III s. k.) Tarybų Sąjungoje gaminta valtis PSN-10 turi esminį trūkumą. Dėl palyginti žemų bortų ją greit užpila aukštesnės bangos. Vanduo susirenka įdubimuose, pasidaro sunku valtį valdyti. Nepaisant šio trūkumo, tarybinė valtis PSN-10 sudėtinguose žygiuose yra patikima, pasižymi didele keliamąja galia, patenkinamu manevringumu. Lenkiška PSN-10. Šios valties pripūtimo principas panašus į tarybinės PSN-10. Skiriasi jų forma ir gabaritai. Lenkiška valtis PSN-10 yra apvali. Šoniniai bortai aukštesni, susideda iš dviejų viena ant kitos uždėtų žiedo pavidalo savarankiškų sekcijų. Viršutinė sekcija per žemo spaudimo vožtuvus sujungta su tentą laikančiu pripučiamu rėmu. Vienos sekcijos dugnas pripučiamas atskirai. Prieš pripučiant valtį, reikia metaliniais kamščiais užkišti keturias oro išleidžiamąsias angas - dvi borto balionų šonuose, vieną tento rėmo viršutinėje dalyje ir vieną dugno sekcijoje (valties viduje). Valties vidus neturi pertvarų, todėl joje gan patogiai gali miegoti du trys suaugę žmonės. Poilsio dienos žygiuose valties įgulą paprastai sudaro 6-8 suaugę žmonės. Kategorinių žygių įgula - 4 žmonės. Valtis apvali, todėl ją sudėtingiau valdyti, nariams sunkiau derinti tarpusavio veiksmus. Plaukiant per dideles bangas, kurių ilgis ir aukštis panašūs į valties gabaritus (1,5-2,5 m), galima apsiversti (overkilis). Dėl didesnės grimzlės, dugno nelygumų ši valtis eiklumu nusileidžia tarybinei PSN. Taigi lenkiškos valtys PSN-10 sudėtingoms kelionėms netinka. Valties PSN-10 priežiūra. Šios didelės kolektyvinio naudojimo valtys bus ilgai patikimos aktyvaus poilsio reikmėms, jei jas kruopščiai prižiūrėsime. Pagrindinės valties priežiūros taisyklės kelionėje: 1. Gerai paslėpti visus aštrius daiktus, įrankius, kad jie nepradurtų laivo korpuso. 2. Keliaujant sekliomis upėmis, vengti aštrių daiktų (vielos, armatūros gabalų ir t. t.) upės dugne, ypač plaukiant pro gyvenvietes. 3. Gabenant pripūstą valtį, netempti jos žeme. 4. Prieš dedant pripūstą valtį ant kranto, apžiūrėti, kad ant žemės nebūtų aštrių daiktų, nukirstų krūmų, žolynų, strampų. 5. Stengtis valtį mažiau laikyti saulėje. 6. Patekus drėgmei į vidų, išdžiovinti kaip galima greičiau. 7. Prieš užklijuojant skylę, reikia įsitikinti, ar balionų viduje nėra vandens. Jei yra, reikia jį pašalinti. 8. Vasarą karšta saulė valties viduje smarkiai įkaitina orą. Jis plečiasi. Todėl rytą, prieš išplaukiant, nereikia valties pernelyg smarkiai pripūsti. 9. Po kelionės valtį reikia gerai išvalyti ir išdžiovinti. Prieš supakuojant ją (kai oras išleistas), reikia patikrinti, ar kamerų viduje nėra vandens. Jei yra, jis pašalinamas pro oro išleidžiamąją angą. Valties irklai. Valčių PSN irklai nepatikimi, greit dyla. Geriausiai juos pasigaminti patiems. Paprasčiausiu atveju irklui imamas 1,5-1,8 m ilgio medinis kotas ir prie jo medvaržčiais pritvirtinama iš faneros ar duraliuminio lakšto išpjauta mentė. Mentės vidutiniai matmenys - 40X20 cm. Ne kelionės metu patogiau laikyti ją atskirai. Kad patogiau būtų dviem žmonėms nešti suvyniotą valtį, irklo kotą galima prakišti pro ryšulio vidurį taip, kad abu galai būtų išlindę. Du žmonės, paėmę rankomis už šių galų, tokį ryšulį nesunkiai paneša trumpą atstumą iki upės. Valtis "Ivolga-3". Valties įgula - trys žmonės, keliamoji galia - 450 kg. Joje yra pakankamai vietos kelionės mantai. Poilsio žygiuose valtimi gali plaukti keturi žmonės. Valties forma pailga, abu galai simetriški ir pakelti aukštyn. Dugnas pripučiamas. Borto balionai pertvaromis padalyti į dvi savarankiškas sekcijas. Dugnas pripučiamas taip pat atskirai. Valties išorėje visu jos perimetru pritvirtintas lejeris. Vidinėje borto dalyje yra du krovinio tvirtinamieji įtvarai ir kišenė smulkiems daiktams. Priekyje ir gale įtaisytos rankenos, kuriomis galima švartuoti valtį arba ją pripūstą (be daiktų) nešti. Valties balionai pagaminti iš stipraus kaproninio audinio, iš abiejų pusių aptraukto gumos sluoksniu, atspariu atmosferos poveikiams. Bortų viršuje pritvirtinti irklų guminiai įtvarai. Vienoje iš borto sekcijų yra bagažo kamera (0,12 m3 tūrio ir 75 cm ilgio). Ji pakraunama pro elastinę 25 cm diametro rankovę, pritvirtintą prie borto viršaus. Įdėjus į bagažinę daiktus, rankovė užsukama grįžte ir užrišama virvute, išdėliojama išilgai borto ir uždengiama iš viršaus antkišeniu, kuris paskui prisegamas prie borto. Pro vožtuvą bagažinė pripildoma oro. Į ją negalima dėti kietų daiktų. Plaukiant bagažinę atidarinėti draudžiama. Valtis turi dvi pripučiamas sėdynes, kurios tinka ir
gelbėjimui. Komplekte yra hermetiškas gumuoto audinio maišas. Valtis komplektuojama su vienu baidarės irklu, turinčiu išardomą centrinį pailginamąjį kotą. Todėl įgula gali irkluoti vienu iš trijų būdų: a) išardyti irklą į dvi dalis ir, įvėrus į įtvarus, irtis kaip paprastoje valtyje, b) irkluoti šiomis išardytomis dalimis kaip kanojos tipo irklais; c) irkluoti baidarės irklu, sėdint valties gale. Valtį paruošti kelionei galima maždaug per 20 min. Supakuotos valties gabaritai - 20X35X40 cm. Ji skirta poilsio ir žemų sudėtingumo kategorijų žygiams. Vilius Lažinskas, 1990 << Į TURINĮ >>
|